Tuesday, September 29, 2009

32.hutan

di dalam hutan ada bermacam flora dan fauna seperti pokok,harimau,kancil dll...di antara barang berharga di dalam hutan adalah pokok balak seperti spesis cengal,nyatoh,jati,meranti dan lain-lain..orang asli pandai mencari kayu gaharu...harganya cukup mahal...balak-balak yang telah ditebang akan di bawa ke kilang untuk di proses...kilang perabot menggunakan kayu dan papan untuk hasilkan kerusi,meja,almari baju,almari solek dll..kayu dan papan juga di gunakan untuk bina rumah tapi orang lebih suka rumah dari konkrit simen..

2 comments:

AzYaN said...

Salam.. saya lebih suka rumah dari kayu berbanding simen konkrit... lagipun, memang saya duduk di rumah asas kayu..hehehe.. Tapi kalau lebih ramai yang suka bina rumah asa kayu dan banyak pula dibina, mungkinkah boleh memberi kesan buruk kepada hutan yang kaya dengan pelbagai jenis kayu?

mohad said...

azyan..w'slam.....ada kawasan hutan di jadikan hutan simpanan sementara kawasan pembalakan pula sesudah tebang tu kena tanam lah semula ....jadi dengan langkah ini dapat kawal hutan dari kepupusan