Sunday, June 21, 2009

4.kutuk

sepanjang blogging barangkali kita kena kutuk samada dalam blog sendiri atau pun orang lain...agaknya kenapa ianya berlaku dan bagaimana untuk hadapinya...

20 comments:

zuhaime m said said...

bagus blog ni camana bikin

hernaniramlan said...

kutuk yg mbina xpe, tp klu kutuk yg mjatuhkn ssama sdiri tu yg xd galakkn.. smua org xsmpurna.. =p

ijad said...

zuhaime...blog ni macam biasa je...seperti blog orang lain juga...

ijad said...

hernaniramlah...kalau orang kutuk kita...kita kutuk balik ok tak..

Org Ganu said...

kutuk mengutuk bukan budaya orang melayu or lebih tepat lagi islam..tukarkan perkataan kutuk tu kepada 'nasihat', baru ler semua senang hati.tak kesah lah org nk kutuk kite pe pun, yg penting kita jadi diri sndiri n ada pendirian. terima tu sumer sebagai cabaran. Tak payah lah nak balas balik kutukan diorng coz tak de pe yg kita dpt pun, melainkan rasa sakit hati jek.pastu x pasal2 kte tension.tak de faedahnyaer..tol x?he..

ijad said...

org ganu...jadi kalau orang kutuk..kita senyap je lah kan....

NuR HIdAYah said...

salam....
Kadang-kadang tuk jd lebih baik Kutukan perlu kot... terpulang penerimaan org yg kena kutuk.... sebab kadang2 yang ape yg dikutuk tu ade betulnya... yang pasti.... think positif n ambil sebagai pengajaran..

mazrul azreen aladin said...

bio je la org nak kutuk..mulut org kte xbley tutup kan..haha..dose pn dye tnggung..

ijad said...

nurhidayah..w'salam... mungkin yang kutuk kita tu berniat baik...tapi.. tak tahu cara yang sesuai..rasanya tak ada orang yang suka kena kutuk kan...

ijad said...

mazrul....mungkin kita nak tahu juga kenapa dia kutuk kita kan..mungkin barangkali kita layak di kutuknya...barangkali ada hikmah sebaliknya...kalau kita tak di kutuk...mungkin kita tak sedar kesilapan kita...takkan dia kutuk sampai begitu rupa kan....

FiFi_whitEpiGeOn said...

hee...plg pnting...x yah la kutuk2 org..dlm blog k luar blog k..kn sng..:D

ijad said...

fifi....baik hatinya dia..

aien~s corner said...

de sstgh indvdu yg mnggunakn blog sbg diari beliau..bnde sdih2, hepi2, gram2..sume dia wt as n3 dowg.. ni gak tpulg pd indvdu 2 gak..bg ain, klu kte manusia b`budi pkerti..xprlu la kte nk wt cm 2, ni hanya mgaib kn owg lain dlm mse sme mbongkar sikap kte sndi.. n xelok n mmalukan...n pkir sdri akibat nye.. wlu kte mrh/gram cm ne pn, kte arus sbo ae n perlu blapis dlm bblog..

ijad said...

aien....mungkin kita kena kutuk atas sebab kata kata kita sendiri kan...jadi semasa blogging perlu awasi kata kata kita...jangan sampai sakiti mana mana pihak..kalau tidak...kita akan dikutuk oleh orang lain....

aien~s corner said...

bile kte dh d`kutuk...hm rse btapa skit nye owg yg kte tlah ktuk2..
ish2..

ijad said...

aien...kutuk mengutuk ni sukar untuk di elakkan ...jadi kita kena hadapi dengan sabar dan tabah...anggaplah itu semua dugaan dan dugaan tu akan menjadi kita menjadi lebih tabah dari semalam..jadi...harungilah liku-liku blogging dengan ikhlas dan jujur sekiranya kita berjaya..orang pasti akan menghormati kita seadanya..dan mereka akui kita sememangnya patut di contohi...

iMa said...

Kita bertanggungjawab atas apa yang kita tulis. Sebarang komen baik/buruk tak kira dari teman yg mengenali atau orang asing, kita patut terima dengan hati terbuka. Chill ;D

Anyway, enjoy the discussion here!

ijad said...

ima...lama-lama hati kita terluka kan...

mizz^lady^muack said...

just nak cakap..orang yang kutuk kite tuh sebenar nyer jeles ngan kite......yeah...sy penah kene kutuk.....once....oleyh blogger teygar lagik tuh....tapi sy x amik pusing sangat....sebab....bg sy jangan amik pusing ape orng nk kate...just be urself....hepy ngan ape yang kite buat....(^_^)...mulut orang kite x buleyh nak tutup....lagi dye kutuk....bertambah pahala kite......

ijad said...

mizz....banyak sebab orang kutuk kita kan...antara jeles...salah satu cara nya untuk atasinya...kita buat tak tahu je kan....